tiistai 21. kesäkuuta 2011

Nara ja Shitennojin kirppis

Eilen lähdimme Naraan vesisateesta huolimatta. Menimme sinne Kintetsu Nara Linen junalla. Matka maksoi 540 jeniä henkilöltä ja matka sinne kesti noin 40min. Taaskaan emme onnistuneet junalippujen ostossa kovinkaan helposti, joten pyysimme apua henkilökunnalta ja niin pääsimme oikeaan junaan.

Narassa pieni vesisade oli muuttunut hurjaksi rankkasateeksi, joka hieman harmitti, mutta lähdimme silti tallustelemaan sateenvarjoinemme kohti Todai-ji temppeliä. Meillä oli yksi sateenvarjo matkasamme, mutta ostimme asemalta toisen, sellaisen muovisen läpinäkyvän, joita täällä näkee melkein jokaisella vastaantulijalla. Juna-asemalta temppelille oli matkaa vajaat pari kilometriä, mutta se tuntui todella pitkältä siinä sateessa. Matkalla temppelille näimme onneksi jo ensimmäiset peurat syömässä ruohoa erään toimistotalon pihalla. Naran temppelialue on tosiaan kuuluisa reilusta tuhannesta kesystä peurastaan. Peurat kulkevat kaupungissa vapaana ja niille saa ostaa peurakeksejä syötettäväksi. Ostimmekin nivaskan keksejä ja saimme monta peurakaveria. :)

Hetken ihasteltuamme peuroja jatkoimme matkaa kohti upeaa lähestyvää temppeliä. Sisään temppeliin maksoi ¥500. Temppelissä sijaitsee kaiketi maailman suurin Buddha-patsas. Sen silmän halkaisija on metrin verran. Temppelissä oli myös muita suurempia ja pienempiä patsaita ja matkamuistomyymälä. Sieltä ostimme muutaman kortin, huivin ja peuralla ratsastavan Naruto-hahmon.

Puissa kasvoi ruohoa?!

Peurojen ruokinta-härdelli

Peura

Todaijin portti

Jättipatsas

Temppelin pienoismalli

Kukkapuiston riisipelto

Puisto

Kaloja kuhisi rannalla, kun otin kuvaa

Juomavesilähde

Alunperin meidän oli tarkoitus kierrellä Narassa enemmänkin, mutta sateen takia lyhensimme reittiämme reilusti. Kävimme kuitenkin eräässä kukkapuistossa, joka maksoi myöskin ¥500. Pääsymaksu oli ainakin tähän vuodenaikaan hieman liian kallis, sillä monet kukat eivät kukkineet ja puisto ei ehkä ollut ihan niin upean näköinen kuin mitä olisi esim keväällä. Tosin siellä oli kaikenlaisia muitakin Japanilaisia kasveja edustettuna.

Tämän jälkeen suuntasimme takaisin juna-asemalle erään lammen kautta. Paluumatka kesti jostain syystä hieman vähemmän aikaa, vaikka menimmekin samalla junalla, mutta sehän sopi meille hyvin. Nara-reissun jälkeen haimme lounaaksi Teryaki-ahventa riisillä, tai mikä kala onkaan. Ruoka oli oikein hyvää. Lepäilimme vielä jonkin aikaa hotellilla, jonka jälkeen lähdimme käymään Den den townissa. Harmiksemme kuitenkin suuri osa kaupoista olikin jo mennyt kiinni. Saimme kuitenkin sen mitä olimme sieltä lähteneet etsimään. Matkalla pysähdyimme taas pelailemaan koura-pelihalliin. Kokeilimme taas sitä samaista konetta, josta voitimme aiemmin tyttö-figuurin. Automaattiin kului kyllä taas muutamia kolikoita, mutta ei turhaan. Voitin kaksi figuuria lisää!! Mietimme jos kävisimme siellä vielä ennen lähtöä, mutta saa nähdä kehdataanko, kun ollaan viety niiltä kaikki lelut :)

Voitettu koura-tyyppisestä koneesta :)

Tänään aamulla oli kirpputorin vuoro. Lähellämme olevan Shitennoji temppelin pihalla on joka kuun 21. päivä kirpputori. Onneksemme tänään on ollut matkamme toinen aurinkoinen päivä ja kirpparille oli kiva lähteä. Tori ei poikennut kovinkaan paljoa meidän kirppiksistämme. Toki vanhan näköistä tavaraa oli enemmän. Torilta löysimme upean elektronisen koto-soittimen ja Yellow Magic Orchestralin vinyylin. Koto kustansi vain ¥2000 eli noin 17€ ja vinyyli ¥500 eli reilu 4€, joka oli hyvä diili. :)

Kilpparit oli vallannut laiturin Shitennojin temppelin pihalla

Lemmikki-lisko

Kirppariostokset

Kirpparin jälkeen käytiin vielä leipomossa hakemassa syötävää. Ostimme herkullisia kolmioleipiä ja ihanat rahkapullat. Japanilaiset todella osaavat leivosten teon. Osaavat kyllä monia muitakin ihania ruokia tehdä. Tänään olisi tarkoitus käydä vähän isommassa ruokakaupassa etsimässä kotiin viemisiä.